Ordet tragedi...

Nu är min dag slut för i dag kom just in och kom på att ni inte fått något till livs när det gäller historier för i dag blir det inte någon fräckis.

Göran Persson gjorde ett besök i en klass på en mellanstadieskola. De var mitt uppe i en diskussion om ord och deras olika betydelser, Läraren bad statsministern att leda diskussionen om ordet "tragedi". Landets ledare frågade om klassen kunde ge ett exempel på en tragedi.
-Om min bästa vän, som bor på en bondgård, leker ute på åkrarna och en traktor kör över honom så att han dör, så vore det en tragedi.
-Nej, sade Persson, det vore en olycka.
En flicka räckte upp handen:
-Om en skolbuss med 50 barn körde utför ett stup och alla i bussen dog så vore det en tragedi.
-Tyvärr inte, förklarade statsministern, det är vad vi kallar en stor förlust.
Det blev helt tyst i rummet. Inget mer förslag kom från barnen. Persson såg ut över rummet.
-Finns det ingen som kan ge mig ett exempel på en tragedi? frågande han. En pojke räckte mycket tvekande upp sin hand. Med låg stämma sade han:
-Om regeringens flygplan med er och Anitra ombord blev träffade ev en missil från ett av våra egna jaktplan och sprängdes i småbitar, det vore en tragedi.
-Fantastiskt, jublade Persson, helt rätt. Och kan du tala om för oss varför det skulle vara en tragedi?
-Jo, sade pojken, dete måste helt enkelt vara en tragedi, för det är ingen stor förlust och förmodlingen ingen olycka heller.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0